Uitdaging

De directe aanleiding voor de retrofit van deze verpakkingsmachine was een verouderde elektrische kast.

Na eerdere succesvolle samenwerkingen met dakpannenproducent BMI Monier, waren we nu aan zet voor een uitbreiding aan hun oorspronkelijke verpakkingsinstallatie: de gevelomkeerder. Een machine die de dakpannen en hun metalen dragers van mekaar scheidt en in de juiste richting oriënteert voordat ze worden verpakt.

Het elektrische bord van die omkeerder was verouderd. Een nieuwe kast ontwerpen en bouwen, bood meteen nieuwe opportuniteiten. De huidige setup was namelijk niet geïntegreerd in de hoofdlijn. Geen ideale situatie. Bijkomende vraag: vorm deze stand alone kast om tot een decentrale veldkast die deel uitmaakt van de sturing van het overkoepelende verpakkingssysteem. Zodat alles één logisch geheel vormt.

Daarnaast waren er ook andere optimalisaties mogelijk bij de retrofit van deze verpakkingsmachine.

Oplossing

Onze automation engineer verzamelde al de beschikbare documentatie: een mix van schema’s op papier en digitale plannen. Die toetste hij af aan de praktijk.

In een volgende stap tekende onze electrical engineer het ontwerp voor de nieuwe kast uit. Net zoals dat bij de meeste retrofits het geval is, was een tabula rasa ook hier de meest efficiënte oplossing. Meer hierover in het artikel De 5 elektrische geboden voor uw volgende machine upgrade.

Met die plannen gaat ons atelier aan de slag. Onze elektromonteur assembleert de nieuwe kasten en test ze af. We simuleren hier alle mogelijke scenario’s, zodat we het bord on site snel kunnen integreren. Zo vermijden we verrassingen en beperken we de downtime tot een minimum.

Dat voor de nieuwe kast. In het bestaande hoofdbord van de verpakkingsmachine zelf, voerden we on site alle nodige wijzigingen door:

  • We vervingen de Siemens CPU door een zwaarder type
  • We integreerden een 8 kanaals AI analoge kaart
  • We vervingen het OP17 panel door een TP1500 comfortpanel

De eerste twee om het nieuwe bord te kunnen integreren in de bestaande Profibus-architectuur. De laatste ingreep om de operatoren inzicht te geven in de belangrijkste data.

Daarnaast vervingen we ook de oorspronkelijke remmotor van de gevelomkeerder door een nieuwe servomotor  met drive. Inclusief mechanische engineering om deze passend te maken op de bestaande installatie.

 

Contacteer Ons

Vertrouw uw volgende project aan ons toe

Contact

Magazine

Leer ons beter kennen. Download ons magazine.

Download

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.