Uitdaging

Wienerberger Lanaken. Eén van de productiesites voor gevelstenen van de bouwmaterialenfabrikant.

Hun zetmachine kampte met veiligheidsproblemen. Daarom had hun productiemanager een risicoanalyse laten uitvoeren door Pilz. Zo’n analyse is een goed startdocument, maar vertrekt vanuit de wetgeving. Het bevat geen praktische uitwerking naar budgettering of werkbaarheid.

Aan ons om die risicoanalyse om te zetten in mechanische, elektrische en softwarematige oplossingen. Om die oplossingen vervolgens te implementeren in en rond de zetmachine.

Oplossing

In een eerste stap vertaalden we die risico-analyse in een werkbaar veiligheidsconcept.

Dat begon met inzicht te verwerven in de werking van die zetmachine. Daarvoor interviewden we alle stakeholders binnen hun productie: operatoren, maintenance, process engineers… Op die manier ontstaat een werkdocument – waar elke betrokken partij inspraak heeft. De beste garantie op een goed werkbaar concept.

Tegelijk brachten we de zetmachine digitaal in kaart.

Dat alles was de basis om het veiligheidsconcept voor deze safety retrofit uit te werken. We maakten een overzicht van wat de mogelijkheden waren om de risico-reducties door te voeren. Met telkens een schets van de ingreep en duiding over technische impact en implementatie, en het budget – naar materialen en werkuren.

Een retrofit die verder gaat

Ook al was veiligheid de absolute prioriteit, als fullservice machine-ontwikkelaar, kijken we ook altijd breder. Want tijdens een safety retrofit dienen er zich ook opportuniteiten aan op andere vlakken. Ook hier stelden we enkele simpele ingrepen voor om de productiviteit van de machine te verbeteren.

Op die manier gaven we Wienerberger alles in handen om hun business case in te schatten. Ze kregen een duidelijk beeld op de mogelijkheden en hoe die zich concreet vertaalden.

  • Wat is haalbaar?
  • Wat is betaalbaar?
  • Wat zijn de voordelen per ingreep?

Zodat ze op basis van de cijfers de juiste beslissingen konden nemen.

Voorbereiding en begeleiding

Na hun akkoord, volgde stap twee: onze software engineers en techniekers gingen aan de slag voor de integratie en implementatie.

We bouwen, testen en bereiden zoveel mogelijk voor in ons atelier. Zo konden we bijvoorbeeld de nieuwe elektrische kast on site snel integreren en de hier opgebouwde hekwerkmodules meteen plaatsen. Zo beperkten we de ombouwtijd en dus ook de downtime tot een absoluut minimum.

De derde en laatste stap was training. We leidden de operatoren op en overliepen de uitgevoerde ingrepen samen met de onderhoudstechniekers van Wienerberger. Alles wordt door ons uitgebreid gedocumenteerd, zodat elk aspect van de machine 100% transparant is.

Contacteer Ons

Vertrouw uw volgende project aan ons toe

Contact

Magazine

Leer ons beter kennen. Download ons magazine.

Download

Wij maken gebruik van cookies of gelijkaardige technologieën (bv. pixels of sociale media plug-ins) om o.a. uw gebruikservaring op onze website zo optimaal mogelijk te maken. Daarnaast wensen wij analyserende en marketing cookies te gebruiken om uw websitebezoek persoonlijker te maken, gerichte advertenties naar u te verzenden en om ons meer inzicht te geven in uw gebruik van onze website.

Gaat u ermee akkoord dat we cookies gebruiken voor een optimale websitebeleving, opdat wij onze website kunnen verbeteren en om u te kunnen verrassen met advertenties? Bevestig dan met "OK".

Wenst u daarentegen specifieke voorkeuren in te stellen voor verschillende soorten cookies? Dat kan via onze cookie policy. Wenst u meer uitleg over ons gebruik van cookies of hoe u cookies kan verwijderen? Lees dan onze cookie policy.